DIY Aftersun | Tips mod solbrændthed


Jeg har haft ferie i en dag - ÉN DAG - og jeg er rød som en reje. Altså, bortset fra der hvor jeg havde solbriller på; der er jeg kridhvid. Jeg plejer at være god til at huske min solcreme, for jeg ved hvor let jeg bliver solskoldet; alligevel formår jeg at blive så forbrændt på min første feriedag, at jeg nu må holde mig fra solen de næste dage. Ikke nok med at det ser helt tosset ud, så gør det også bare ondt. Tøj på skuldrene eller over brystet brænder mig, og det at sove, og så komme til at vende sig på madrassen - av for pokker! Så husk nu solcreme og husk at holde jer fra direkte sol mellem 12-15. Ærligt, alt andet er dumt.
Skulle det alligevel ske, at I er endt som mig, så har jeg erfaret mig nogle ting, der hjælper mod solskoldethed (er det et ord?).

Mod solskoldethed:
1 | Hvis din hud begynder at klø imens du er i solen, så er det ind i skyggen - det er tegn på, at du er ved at blive stegt. 2 | Dæk din hud med tyndt, luftigt tøj og en hat, når du er ude i solen. 3 | Hvis du vil ud, så sid i skyggen - der er stadig varmt. 4 | Drik en masse vand. 5 | Brug en aftersun flere gange dagligt, så du konstant er fugtet. 6 | Stil din aftersun i køleskabet, så den er kølig at tage på. 7 | Hvis din hud er meget varm, så tag et køligt bad.


Har du ingen aftersun? Så frygt ej - jeg har fundet ud af, hvad der hjælper!


DIY Aftersun:
Du skal bruge kokosolie eller olivenolie og lavendelolie
Tag den olie du end har, og hæld en halv dl. i en skål - er det kokosolie, skal den dog blødgøres først. Tilføj 10-15 dråber lavendelolie, og rør godt rundt. Kokos- og olivenolie fugter huden i dybden, og lavendel er god til at køle og hele huden. 
Smør olien på huden, der hvor du er blevet solbrændt, og lad det sidde så længe som muligt. Hvis du ikke har planer, så smør dig ind flere gange om dagen, så huden hele tiden får fugt tilført - på den måde vil den lettere og hurtigere hele.