Alkohol er overvurderet


I den tiende udgave af Lifelessons her på bloggen, skrev jeg, at jeg havde lært, at alkohol er overvurderet, og jeg tænkte, at jeg måske burde uddybe den tanke. 


Sidste gang jeg drak, var i november - altså for fem måneder siden. Ikke at jeg ikke har været til fest eller i by siden - det har jeg, men uden at drikke. Og jeg har haft det vildt sjovt!
Efter fem måneder uden alkohol i blodet, andet end et enkelt glas vin engang imellem, prøvede jeg det af igen. Jeg drak en del øl og et par shots, og ganske vist hjalp det på stemningen med den første øl. Derefter kørte jeg den ene efter den anden ned, mig, der ikke engang er særlig vild med øl. 

For det er sådan det er; kotymen er, at man drikker godt igennem, når først man skal i by. Jeg gjorde, som jeg så ofte før har gjort det, og drak en del. Ikke så jeg var hamrende fuld, men så jeg alligevel var godt kørende og cravede både burgere, pomfritter og chips på vejen hjem (og ikke bare cravede, men kylede det ned). Det bumlede rundt i min mave, og det var egentligt ikke særlig fedt. 

Jeg hader den følelse jeg får i min krop, når jeg drikker. Den bliver tung, klodset, og mest af alt, føles det som om den er syg. Som om den kan eksplodere hvert øjeblik. Og næste dag er endnu værre, det ved vi allesammen. 
Jeg nyder, hvordan stemningen kan løsnes med et enkelt glas alkohol, jeg synes det er rart. Men jeg synes ikke det er særlig fedt, at der derefter bliver presset på, når man ikke vil have mere end det. Når man er mærkelig, fordi man ikke vil være fuld, når man er kedelig, fordi man ikke drikker. Når man skal forklare sig selv, fordi mange ikke vil acceptere, at man har taget et aktivt valg om ikke at drikke. 

Jeg nyder personligt en bytur uden alkohol. Jeg kan godt lide at gå hjem, når jeg er ved at være træt, eller stemningen ligger sig lidt - om det er ved midnatstid eller klokken 5 om morgenen. Det der er vigtigt, er, om jeg har det sjovt. 
Nu siger jeg ikke, at jeg aldrig vil drikke mig fuld igen, og heller ikke at det er et problem hvis man gør det. Jeg siger bare, at det er forskelligt hvornår og hvor meget folk drikker - og om man overhovedet gør det. Det rager ingen andre end en selv. Jeg vil bare ikke dømmes for at tage et valg, der er godt for mig og min krop. Bum.