Selvom du ikke er veganer, er dine værdier det sikkert

Jeg fandt dette citat, og blev forelsket med det samme. Det er så sandt! Jeg har det meste af mit liv gået op i både dyrevelfærd og miljøet, og det har været vigtigt for mig at kunne gøre noget, et eller andet, som hjælper et sted, hvor der er brug for det. Dyr og naturen er en ting, jeg har følt mig tæt på, og som jeg ved hører mindst lige så meget - hvis ikke meget mere - til her på Jorden, som vi gør. Når andre lider,  gør det ondt på mig, og når andre græder, græder jeg. Jeg kan ikke gøre for det, jeg kan ikke lade være med at reagere på den empati jeg føler. 


Det har altid føltes som et problem, for det er da pinligt at græde mit i dansktimen over en film, eller græde derhjemme under nyhederne. Jeg har efterhånden lært, at det er godt. Det er det man skal. Ikke nødvendigvis græde, hver gang der sker noget ubehageligt, men at reagere på sin empati. Empati er det der holder os sammen, det der forbinder os - hvide, sorte, mennesker, dyr, alt levende. Vælger man at prøve at stoppe det ubehag, der rammer andre, fordi det også rammer en selv, er man med til at gøre verden til et bedre sted. Så simpelt er det.

Jeg har valgt ikke bare at se og lytte, men at prøve at forstå hvordan tingene hænger sammen; hvorfor nogle mennesker mener, at veganisme er vejen frem, hvorfor de mener det er et problem, at dyr bliver produceret som ethvert andet ligegyldigt, materialistisk produkt, hvordan liv bliver glemt, og hvordan og hvorfor det skader vores jord. Det er underligt, men det hele giver mening, og jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke så det før. Jeg har fundet ud af, at der er forskel på at se og på at forstå, og jeg vil bestræbe mig på at forstå de ting folk siger til mig, frem for bare at lytte. At forstå er dybere og vigtigere, og det er utroligt at man kan se og høre så meget, uden nogensinde at forstå, hvad det faktisk betyder.