At rydde op og rydde ud | Klædeskabet


Det er januar, det er en nyt start på et nyt år, og det skal startes ordentligt! Jeg kommer fra et hjem, hvor man gemmer alt (som i ALT), og aldrig smider noget ud - og jeg kan simpelthen ikke håndtere det. Det må være en af de ting, jeg absolut ikke tager med mig hjemmefra. Det betyder dog også, at jeg er ret god til at rydde ud - i hvert fald i forhold til familien derhjemme. 

Jeg rydder ud i alt fra tøjskabet til blogge jeg følger, fra neglelak til hårelastikker mange gange om året. Jeg elsker følelsen af, at der er lidt mere plads, og at alle de ting jeg ikke bruger kan komme enten i skraldespanden eller videre til genbrug. Så er der også klar til alle de nye, gode sager, man helt sikkert kommer til at købe på et eller andet tidspunkt! Og hvordan starter man ellers bedre året, end med at få ryddet op, ryddet ud, og gjort mere plads til dig selv? 

Som sagt rydder jeg ganske ofte ud, og vil dele hvad jeg plejer at gøre, for at skabe plads omkring mig igen: i dette indlæg bliver fokus på tøj, sko, tasker, hatte .. Basically, klædeskabet.


KLÆDESKABET
Klædeskabet er altid det største projekt for mig. Jeg køber det meste af mit tøj i genbrug, og fordi det er så billigt, ender jeg ofte med at købe mere, end jeg ellers ville have gjort - og dvs. at mit tøjskab bugner af genbrugsfund! Heldigvis gør det det også lidt lettere at rydde op i. Jeg har min egen fremgangsmåde, som virker for mig, og I er selvfølgelig velkomne til at vælge og vrage i dem, og selv anvende dem, der passer til jer.

Kom godt i gang:
  1. Hvis du har brug for en rigtig oprydning i skabet, så vælg et tidspunkt med god tid - gå fx i gang i en weekend.
  2. Hiv alt. Tøj. Ud. Det bliver noget rod, helt sikkert, men så er du sikker på, at det, du putter ind igen, kun er de ting, du faktisk har lyst til at bruge. Tag evt. en hylde af gangen, så det ikke bliver alt for uoverskueligt.
  3. Del tøjet op i tre bunker: Det der skal blive, det du er i tvivl om, og det der skal ud. Som regel har man en del, man som udgangspunkt har en holdning til - det der skal blive, og det der skal ud. De bunker kan man oftest lave, uden at prøve tøjet.


Nu er tøjet fordelt nogenlunde, men det kan stadig være svært at finde ud af, hvad der faktisk skal ud. Her er mine regler for at finde ud af om det er to keep eller to trash.

Keep eller trash:
  1. Størrelsen. Det er ikke vigtigt, hvilket størrelse, der står i tøjet, men det er vigtigt, hvordan det sidder. Sidder det slasket stort, så du kommer til at se lille kvabset ud, så går det ikke. Sidder det lige stramt nok - så skal det også ud. Det kan godt være, at man forventer at tabe sig lidt i den kommende tid, men det er nok de færreste af os, som reelt får så meget styr på vores krop i løbet af nogle måneder, at man går flere tøjstørrelser ned.
  2. Huller, slitage og pletter. Hvis der er kommet et hul, du i det sidste år har haft planer om at sy, men stadig ikke har fået gjort - så er det nu, eller også er det ud. Er det pletter på tøjet, som bare ikke kan komme af, så kommer du sandsynligvis ikke til at bruge det igen, og derfor: ud med det.
  3. Har du brugt det i løbet af det seneste år? Hvis nej, så får du nok heller ikke gjort det i løbet af det næste. Jeg vælger at se et helt år tilbage, da der helt sikkert er sæson-items, og selvfølgelig har man ikke lige brugt sin korte nederdel eller de gode shorts på det sidste. 
  4. De specielle lejligheder. Der er en undtagelse til regel nummer 3, og det er tøj, som kan anvendes til specielle lejligheder. Jeg ejer selv et par fine kjoler, som jeg ikke har brugt de sidste to år, men som vil passe perfekt til en flot fest eller et lignende arrangement. 
  5. Stilforandring og ændrede holdninger. Sidst, men ikke mindst, er der det tøj, man bare er vokset fra. Det kan være noget man har brugt uendeligt meget, men som nu bare ligger, og som lige så godt kan komme videre. Det kan også være noget, der har en sentimental betydning, men som i virkeligheden aldrig er blevet brugt. Jeg er ikke fortaler for, at smide noget, der virkeligt betyder noget for en, ud, men jeg tror det er de færreste items man viiiirkeligt har et forhold til, og som man rigtigt vil savne.

Til slut bør man stå med et skab, med ene gode sager tilbage, og en god bunke ting, der skal videre. Denne bunke kan nu deles op i yderligere tre: smid ud, til genbrug og sælg. Selv ryger det meste af mit til genbrug, men har man nogle dyrere eller meget nye ting, kan man lige så godt tjene en ekstra skilling på dem. 

Held og lykke med det! Jeg håber, at I fik noget ud af indlægget, også selvom det endte med at blive ganske langt. Hav en skøn dag!