At læse for hyggens skyld


Jeg læser, som nævnt mange gange før, psykologi på Århus Universitet. Det er et studie med meget selvstudie, og betyder dermed at jeg læser rigtig, rigtig meget. Når man er har læst uniting en hel dag, kan det være vildt svært at sætte sig med en bog, bare for hyggens skyld. Øjnene er tunge af læsning, og hovedet er træt af ord. Sådan tænker man det i hvert fald.

Dog er jeg alligevel kommet igang igen. Med at læse for sjov, altså. Og jeg har virkeligt savnet det! Jeg tror jeg havde afskrevet hyggelæsning, inden egentligt at have forsøgt mig med det under studiet. Ferier har budt på hyggelæsning, og det har været dejligt - men i hverdagen er det blevet skiftet ud med unilæsning. Det er skørt, hvordan man kan glemme noget, man er glad for, når man ikke lige kommer igang med det - men når man så går igang, indser man, at man virkeligt har savnet det, at det gør noget godt for en selv. Sådan er det med mange ting, men læsning er nu tilbage på skemaet. Nu mangler jeg bare at komme igang med yoga, skrivning og meditation, og så tror jeg egentligt at jeg praktiserer de ting jeg virkeligt holder af.

Jeg blev igår færdig med Anne Fortiers debutroman "Hyrder på bjerget". Hendes måde at skrive på i denne bog er fantastisk, selvom jeg helt sikkert lige skulle vænne mig til det. Den frustrerede mig dog en hel del. Da jeg var færdig blev jeg nemlig nødt til at ringe til min mor, som også har læst den, for at få en afklaring på hvad fanden der egentligt skete?! Hvem var de gode og onde, hvor blev de af, og mangler der ikke en million afklaringer? Jeg ved det ikke, jeg ved det ikke, og jo, det gør der!- var hendes svar. Ærligt tror jeg ikke bogen er til at blive klog på, men efter en dags betænkningstid, synes jeg faktisk den var god alligevel. Men absolut den mærkeligste bog jeg nogensinde har læst!

Nu er jeg klar til den næste. For lang tid siden gik jeg igang med bogen "Heksenat" af Deborah Harkness. Der var to ting der gjorde, at jeg fik lyst til at læse den; titlen og udseendet. Det er to ting, som ofte fylder, når jeg selv skal finde bøger. Men ærligt, den er smuk! Og så handler den om hekse, og er der noget jeg elsker, er det altså hekse. Jeg troede engang selv at jeg skulle have en karriere som heks, men den er sat lidt på standby. Anyways, jeg er på side 238, og begynder altså her, selvom det er lang tid siden jeg gik igang. Nu må vi se om jeg kan huske hvad der er sket indtil videre.