At hjælpe hvor man kan | Lidt har også ret



Der er mange der konsekvent mener at de små ting ikke gør en forskel. Der er jeg simpelthen så uenig; de små ting kan tit gøre allermest!  Jo flere der gør en lille ting, jo større bliver det, og det er både skønt og smukt. 
Jeg har tidligere nævnt, at jeg har et behov for at hjælpe andre. Det gør mig glad. Jeg giver derfor til velgørenhed hver måned - og inden I tænker "det har jeg altså ikke råd til", så hør lige min taktik! Jeg tror nemlig at de fleste kan få råd til det. Det, man skal huske, er at "lidt har også ret". Når man giver til velgørenhed, behøver det ikke at være 150 kroner hver gang - hvis man går forbi en tigger, giver man netop de småpenge man lige har, og de penge er jeg slet ikke i tvivl om, at der gør en forskel.

Det er det samme når man giver til de velgørende organisationer. Det må gerne være små beløb! De små beløb er bedre end ingenting. Min taktik er derfor at tjekke min konto, dagen inden vi får løn/SU - der er som regel en smule på bundlinjen. Jeg skal ikke glemme at tænke på mig selv, og derfor går de hele hundreder til mig selv; resten går til velgørenhed. 
Et eksempel; igår stod der 263 kr. på min konto, og det jeg gør, er at ligge de 200 kr. over på min opsparing, og give de 63 til velgørenhed. Det er nogle penge jeg alligevel ikke har brugt, men som jeg ved, at andre har brug for. Det er ikke et stort beløb, men gør jeg det hver måned, bliver det alligevel en pæn sjat synes jeg! 

Jo flere der gør de her små gode gerninger, jo mere bliver det i det store hele. Alt i alt vil jeg nok bare gerne huske jer på, at lidt har også ret. En smule gør en del, og det er dejligt at vide, at man gør et eller andet.