Alt det man ikke lærer i skolen


Jeg sidder nu, og skriver, for første gang i mit liv, et CV. Det er altså ikke bare sådan til! Hvordan skal det stilles op, hvad skal på, hvad er irrelevant, hvilke kompetencer har jeg egentligt, og hvem er jeg på syv linjer? Det er en ting, så simpel som at skrive et CV, jeg slet ikke kan forstå, at man ikke lærer i skolen. Jo, vi prøvede det da engang i ottende klasse, men det er også det. I stedet bruger vi gymnasiet på at lære latin grammatik, om isotoper og integralregning - alt sammen ting jeg vil vædde med, at jeg ikke skal bruge igen (måske kun hvis jeg sidder og gætter med i Hvem vil være millionær herhjemme..). 

Jeg finder det besynderligt, at de helt basale ting, man med 95 % chance skal bruge her i livet, er noget man bliver kastet ud i efter 10-13 års skoleliv (for nogle endnu mere!) og selv må prøve sig frem til. Førstehjælp burde være et obligatorisk fag, seksualundervisning burde fylde mere, memorering burde være en del af pensum. Hvad med at lære om sygdomme, om at leve bæredygtigt, om at lægge et budget? At lære basale ting som at skrive en ansøgning, et CV eller at tjekke og rette sin forskudsopgørelse, er noget man kan tale om i samfundsfag sidst i folkeskolen, men jeg synes at det er absurd at det ikke er det, der er fokus på, at vi skal lære. 

Jeg har afsluttet gymnasiet med 10,4, hvilket jeg er super stolt over! Alligevel aner jeg ikke hvordan jeg skriver en god ansøgning eller et korrekt CV. Det er ting, der er så vigtige for mig og min fremtid, og det er ting jeg må sidde og google mig frem til. Er jeg den eneste der finder folkeskolen og gymnasiets opbygning lidt for gammeldags? Hvad synes I?